Inddragelse af eleverne
Specialskolen tilgodeser at den enkelte elev føler sig medinddraget i sin egen skolegang. Elevenerne undervises ligeledes i de forpligtigelser en medindflydelse indebærer. Skolens elever stilles således til ansvar for de valg og fravalg, de tager i skolen, som en del af medinddragelsen.
I den forbindelse er personalet opmærksomme på, at eleven inddrages og sættes i valgsituationer i sin undervisning, hvor det skønnes relevant, og at det er muligt at afstå for medinddragelse af eleven, hvis dette vurderes at være det bedste for eleven.
Enhver inddragelse er således underlagt en pædagogisk afvejning af forholdet mellem elevens kompetencer og krav på selvbestemmelsesret, kravene i fælles mål og personalets omsorgspligt overfor eleven.
Elever inddrages som følger, når det skønnes muligt:
Fælles mål introduceres til eleverne og inddrages løbende som grundlag for undervisningen.
Eleverne inddrages i videst muligt omfang i beslutningsprocesser relateret til undervisningen, ud fra princippet om at give eleverne størst muligt ansvar for eget liv og egen læring. Denne medinddragelse af den enkelte elev er samtidig med til at sikre en differentieret undervisning, som tager hensyn til den enkelte elevs behov, potentialer og ressourcer, både i det aktuelle undervisningsforløb og i elevens samlede undervisningsforløb.